Kwaliteit
Nieuwe alinea
Jeugdstem
Over Jeugdstem
Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft
met jeugdzorg of Veilig Thuis en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht voor informatie, advies of
ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een
vertrouwenspersoon. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een
klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente.
Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige
stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Mackay Zorg of een andere instelling van jeugdzorg.
Een Jeugdstem vertrouwenspersoon:
geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg
werkt;
ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;
draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;
Zo bereik je Jeugdstem
Bel gratis naar 088 – 555 1000
Chat met een vertrouwenspersoon via www.jeugdstem.nl De chat is open van maandag t/m
donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.
Klachten en Geschilleninstantie
Klachtenprocedure van Mackay Zorg
Uiteraard doen wij er alles aan om de zorg zo goed mogelijk en naar jouw tevredenheid uit te voeren. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat je niet tevreden bent. Wij bieden je daarom drie mogelijkheden om je klacht bij ons kenbaar te maken.
Melden bij medewerker van Mackay Zorg
Als je een klacht hebt kun je dit direct melden bij één van onze medewerkers. Deze zal de klacht met jou bespreken en samen met jou naar een oplossing zoeken. Kom je er samen niet uit, dan kun je de klacht schriftelijk indienen bij de directie van Arhin Zorg (via: info@mackayzorg.nl ). Er wordt dan binnen 5 werkdagen telefonisch contact met je opgenomen. De directie zal met jou in gesprek gaan over je klacht met als doel deze naar tevredenheid op te lossen.
Vanzelfsprekend heeft u altijd het recht om rechtstreeks contact op te nemen met onze onafhankelijke externe klachtenfunctionaris zonder tussenkomst van Mackay Zorg.
Externe klachtenfunctionaris
Is je klacht onvoldoende opgelost, of duurt de afhandeling van jouw klacht langer dan zes weken, dan kun je je klacht indienen bij de externe klachtenfunctionaris van Mackay Zorg. De klachtenfunctionaris zal je advies geven met betrekking tot de indiening van een klacht en kan jou eventueel bijstaan bij het formuleren van de klacht en het onderzoeken van de mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Het doel is om klachten zoveel mogelijk in een vroegtijdig stadium gezamenlijk op te lossen zodat een formele (schriftelijke) klacht wordt voorkomen. Vanzelfsprekend heb je altijd ook het recht om rechtstreeks je klacht in te dienen bij de externe klachtencommissie.
Je kunt contact opnemen met de externe klachtenfunctionaris van Mackay Zorg via info@klachtenportaalzorg.nl of vul op www.klachtenportaalzorg.nl het klachtenformulier in.
Klachtencommissie (in geval van jeugdwet)
Als de behandeling van jouw klacht niet tot een voor jou goede oplossing heeft geleid of als je geen bemiddeling wenst dan kun je jouw klacht voorleggen aan de onafhankelijke klachtencommissie Jeugdwet van Mackay Zorg. Je kunt het geschil binnen vijf jaar na deze kennisgeving voorleggen aan de klachtencommissie. Mackay Zorg is aangesloten bij Klachtenportaal Zorg.
Geschilleninstantie
Lost een gesprek met de klachtenfunctionaris het probleem niet op? Dan kun je ervoor kiezen een rechtszaak aan te spannen, maar je kunt er ook voor kiezen om het geschil voor te leggen aan geschilleninstantie Klachtenportaal Zorg. Geschilleninstantie Klachtenportaal Zorg voorziet in een onafhankelijke geschillencommissie die geschillen behandelt van cliënten (en hun naasten) over de zorg van zelfstandige zorgaanbieders en zorgaanbieders in kleinschalige zorginstellingen die zijn aangesloten bij Geschilleninstantie Klachtenportaal Zorg.
Privacy
1. Op wie is deze verklaring van toepassing?
Deze privacyverklaring is van toepassing op cliënten, ouders, verwanten en/of wettelijk vertegenwoordigers en bezoekers van de website van wie Mackay Zorg persoonsgegevens verwerkt.
2. Hoe worden mijn persoonsgegevens verkregen?
Mackay Zorg verwerkt persoonsgegevens die u zelf persoonlijk heeft verstrekt tijdens intake of begeleiding zoals contactgegevens of andere (bijzondere) persoonsgegevens. Er zijn ook persoonsgegevens die wij met toestemming van u hebben opgevraagd bij andere hulpverleners of verwijzers. Tijdens en na het bezoek aan onze website worden (noodzakelijke) persoonsgegevens verzameld.
3. Welk type persoonsgegeven wordt verwerkt?
De volgende persoonsgegevens kunnen worden verwerkt:
- achternaam en voornamen;
- geboortedatum;
- burgerservicenummer (BSN);
- e-mailadres;
- telefoonnummer;
- adresgegevens;
- het polisnummer ziektekostenverzekering;
- de gegevens van de huisarts;
- gegevens over je gezondheid;
- financiële gegevens;
- IP adres;
- Surfgedrag op de website.
4. Voor welke doelen worden mijn persoonsgegevens verwerkt?
Mackay Zorg verwerkt persoonsgegevens voor het uitvoeren van de begeleidingsovereenkomst en de declaratie voor verrichte werkzaamheden. Ook worden deze persoonsgegevens gebruikt om contact te onderhouden en voor informatie waar u zelf om heeft gevraagd. Voor het verbeteren van kwaliteit van dienstverlening en onze bedrijfsvoering gebruiken wij persoonsgegevens, daar waar mogelijk anonimiseren wij deze. Na uw uitdrukkelijke toestemming gebruiken wij persoonsgegevens voor PR-doeleinden en Social Media.
5. Op basis van welke grondslag worden mijn persoonsgegevens verwerkt?
Mackay Zorg verwerkt persoonsgegevens op basis van één van de volgende rechtsgronden:
- Toestemming van u/ van betrokkene. Deze toestemming kan altijd weer worden ingetrokken, zonder dat dit inbreuk doet aan de rechtmatigheid van verwerking op basis van toestemming voor de intrekking;
- Uitvoering van (begeleidings)overeenkomst of de voorbereiding hierop;
- Wettelijke verplichtingen die voortkomen uit onder andere de Wet maatschappelijke ondersteuning en Jeugdwet, zoals de verplichting tot het bijhouden van dossier en registreren van het Burgerservicenummer;
- Een gerechtvaardigd belang, zoals het verbeteren van kwaliteit, Mackay Zorg en bedrijfsvoering.
6. Met wie worden mijn persoonsgegevens gedeeld?
Mackay Zorg kan voor het verwerken van persoonsgegevens dienstverleners (verwerkers) inschakelen die uitsluitend volgens instructies van Mackay Zorg persoonsgegevens verwerken. Mackay Zorg sluit met deze verwerkers een verwerkersovereenkomst die voldoet aan de eisen die de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg) daaraan stelt. Een voorbeeld hiervan is het elektronisch cliëntdossier ONS, waar Mackay Zorg een verwerkersovereenkomst mee heeft gesloten. Mackay Zorg deelt alleen persoonsgegevens met derden, als dat in het kader van de begeleiding nodig is of vanuit een wettelijke verplichting. Mackay Zorg deelt geen persoonsgegevens met derden voor commerciële doeleinden, tenzij bijvoorbeeld bijeenkomsten samen met een andere Mackay Zorg worden georganiseerd. In dat geval worden uitsluitend noodzakelijke contactgegevens gedeeld. Binnen Mackay Zorg kunnen zonder toestemming van u persoonsgegevens worden gedeeld, voor zover dat voor de uitvoering van de zorg noodzakelijk is. Persoonsgegevens die onze medewerkers hebben ontvangen in de uitoefening van hun beroep vallen onder de (wettelijke) geheimhoudingsplicht van de zorgverlener.
7. Worden mijn persoonsgegevens buiten de EER verwerkt?
Mackay Zorg geeft in beginsel geen persoonsgegevens door aan landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER). Indien dit toch noodzakelijk mocht zijn, draagt Mackay Zorg ervoor zorg dat de doorgifte alleen plaatsvindt als de Europese Commissie heeft aangegeven dat het betreffende land een passend beschermingsniveau biedt of als sprake is van passende waarborgen in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg).
8. Hoe lang worden mijn persoonsgegevens bewaard?
Mackay Zorg bewaart persoonsgegevens niet langer dan nodig is. Mackay Zorg hanteert de volgende bewaartermijnen:
- Dossiergegevens Wmo: ten minste 15 jaar;
- Dossiergegevens Jeugdwet: ten minste 20 jaar;
- (financieel-)administratieve gegevens: 7 jaar.
9. En als er een datalek plaatsvindt?
Bij een datalek gaat het om toegang tot of vernietiging, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens zonder dat dit de bedoeling is. Mackay Zorg heeft maatregelen getroffen om datalekken te voorkomen. Als zich desondanks een datalek voordoet dan onderzoeken en registreren wij het incident. Indien nodig informeren wij de betrokkene en doen melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
10. Wijzigen van deze privacyverklaring
Mackay Zorg kan deze privacyverklaring altijd wijzigen. Een actuele versie van de privacyverklaring wordt op de website van Mackay Zorg gepubliceerd. Het is verstandig deze privacyverklaring regelmatig te raadplegen, zodat u bekend bent met eventuele wijzigingen.
11. Functionaris voor de gegevensverwerking
Mackay Zorg heeft een functionaris voor de gegevensverwerking die erop toeziet dat de Algemene verordening gegevensbescherming worden nageleefd binnen onze Mackay Zorg. Contactgegevens Functionaris voor de Gegevensbescherming is directie van Mackay Zorg.
12. Rechten, vragen en klachten; waar kan ik terecht?
U hebt het recht Mackay Zorg te verzoeken persoonsgegevens in te zien, te rectificeren, te verwijderen, over te dragen, de verwerking te beperken en tegen de verwerking bezwaar te maken. Hierover kunt u contact opnemen met Mackay Zorg door een e-mailbericht te sturen naar info@mackayzorg.nl. Wij reageren binnen vier weken na ontvangst van het verzoek en vaststelling van uw identiteit. Ook bij vragen of klachten over de wijze waarop Mackay Zorg persoonsgegevens verwerkt, kunt u contact opnemen met Mackay Zorg door een e-mailbericht te sturen naar info@mackayzorg.nl. Een klacht trachten wij naar tevredenheid op te lossen. Mocht dat niet lukken, dan kunt u zich wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens.
Our clients
Interested in our services? We’re here to help!
We want to know your needs exactly so that we can provide the perfect solution. Let us know what you want and we’ll do our best to help.